Firul lung şi firul scurt – ieri şi azi

Prin anii ’80, când mă integrasem unei grupări literare constituite în jurul revistei săptămânale „Suplimentul literar-artistic al Scânteii tineretului” (numită de toată lumea, din decenţă şi economie verbală,  SLAST), am participat, în mai multe rânduri, la itinerariile de vară „Confluenţe”. Erau nişte excursii de o săptămână sau chiar două prin diverse zone ale ţării, scopul declarat fiind acela de a le înlesni tinerilor scriitori cunoaşterea realităţilor prezentului. În general, însă, dincolo de etichetă, ele nu aveau nimic politic, fiind un prilej de relaxare, de cunoaştere a membrilor restrânsului grup (dar şi a scriitorilor din marile oraşe în care participanţii erau cazaţi – la cele mai bune hoteluri) şi de vizitare a unor obiective culturale ori economice. Aş zice că am ajuns, prin acele „itinerarii”, în locuri pe care, altfel, nu le-aş fi cunoscut. Evident că aş fi vizitat, mai devreme sau mai târziu, complexul brâncuşian din Târgu-Jiu, dar probabil n-aş fi ajuns la Hobiţa, satul natal al marelui sculptor, nici la Muzeul Aurului din Brad (deschis special  pentru noi), nici la Sarmizegetusa Regia, cetatea lui Decebal din munţii Orăştiei, pe care-o ştiam doar din filmul „Dacii”. Dar n-aş fi ajuns, mai ales, în Combinatul Chimic de la Craiova, ori în cel siderurgic din Hunedoara… Şi, ca să şi glumim puţin, nici la Staţiunea Experimentală de la Poiana Mare (ce-o mai fi azi pe-acolo?!), unde seara ni s-a organizat un straşnic ospăţ, nici la fabrica de bere din Reghin (unde ni s-au pus în autocar mult mai multe sticle decât am fi putut noi consuma!). În paranteză fie spus, chiar Întreprinderea de Frigidere din Găeşti am vizitat-o mai pe-ndelete tot în cadrul unui grup de scriitori!

În afară de toate astea şi de altele, am cunoscut şi oameni. Nu l-am uitat, cu toate că nu mai ştiu cum îl chema, pe directorul Întreprinderii Mecanice Orăştie. Acolo se produceau, la vedere, biciclete, iar dincolo de acest paravan – armament de cea mai înaltă calitate. Directorul s-a întâlnit cu micul nostru grup într-o sală de şedinţe şi, timp de o oră, am tot discutat, ca-ntr-o mică piesă umoristică, despre biciclete, înţelegând prin ele automate, mitraliere sau armament greu. Biciclete cu afet, cum le zieam în glumă!…Am descoperit, însă, dincolo de ţinuta unui om realmente important, faptul că se purta extrem de firesc, fără morgă, că avea umor şi, mai ales, că era la curent cu tot ce se întâmplă în întreprindere şi în oraş. Întrebat care e muncitorul cel mai deosebit, ne-a indicat pe cineva care lucra pe o maşină japoneză, la precizia de zero virgulă nu mai ştiu câţi microni. Dar ştia chiar situaţia echipei de fotbal a oraşului şi cunoştea jucătorii. La masă, unde ne-a însoţit, a dovedit şi cunoştinţe literare. Ne aflam în cantina întreprinderii şi, întrebat dacă meniul e mereu aşa (începuse criza alimentară), a răspuns zâmbind că aproape, minus desertul şi vinul…Şi, printre altele, am aflat că avea „fir scurt” cu N. Ceauşescu, atât din întreprindere, cât şi de-acasă, de pe noptieră…

Nu ştiu dacă acest om mai trăieşte, dar mă tem că întreprinderea aceea nu mai produce (cum se întâmplă cu multe altele, inclusiv unele găeştene) nici măcar biciclete…Nu că aş vrea să producă din nou arme, dar… Mi-am amintit de acest om nu întâmplător…Mi-am amintit, de fapt, de „firul scurt” al şefului statului de atunci, care controla totul. Şi mi-am amintit asta atunci când şeful statului de acum, în ziua în care la Curtea de Apel Bucureşti se desfăşura un proces important, a exprimat la un post de televiziune opinia că avocatul inculpatului principal va pierde. Evident că presa a sărit imediat ca arsă şi, pe bună dreptate, a subliniat că preşedintele a devenit din jucător judecător, că a dat el sentinţa sau că a dictat-o completului de judecată. S-a anteptonunţat, cum se spune!… Ori s-a dat de gol!

Dar eu am căzut pe gânduri şi m-am întrebat dacă Traian Băsescu n-are canale diverse prin care să-şi impună „pohta ce pohteşte”… Nu ştiu dacă şi cât e de vinovat Dan Voiculescu, sunt, însă, convins că şi preşedintele de azi are „fir scurt”, ca şi cel de ieri. Ba mă tem că-l utilizează până la roşu! Şi atunci, de ce a folosit „firul lung”, de ce a vorbit la televizor despre proces şi a şi indicat deznodământul (pe care-l ştia, probabil, cu mult înainte, în detaliu)? De ce „s-a expus”?! Traian Băsescu nu e un naiv, iar prin tot ce face, chiar când o face riscând, urmăreşte ceva! La fel a făcut-o şi de data asta, urmărind două scopuri. Mai întâi, cu viclenia-i caracteristică, nu lipsită de subtilitate, a încercat să  lase a se înţelege că el n-ar avea un „fir scurt”, n-ar avea canale de influenţare, la el, cum se zice, ce e-n guşă e şi-n căpuşă. Se exprimă şi el, ca un simplu cetăţean, ca Mugur Ciuvică, bunăoară, la televizor! Dar principalul scop viza populaţia, prezumtivii votanţi din noiembrie. Nu completului de judecată i se adresa Traian Băsescu la televizor, ci populaţiei, pe care-o avertiza că el mai are putere şi că, la urma urmei, nimeni nu trebuie să fie sigur depropria-i nevinovăţie. Nu alt scop a avut fugărirea votanţilor la referendum de către procurorii cu Biblia-n mână!

Metoda asta de inducere a fricii e de şcoală veche, vine dinspre anii ’50, iar preşedintele ju(de)cător joacă la cacealma…Numai că i se cam văd cărţile!…

http://www.cronica-gaesti.ro

telefon vechi model vintage-500x500

 

2 gânduri despre “Firul lung şi firul scurt – ieri şi azi

  1. Are, frate, cum să n-aibă?! E pe principiul: „Știe, dom’le, cum să nu știe?” Așadar tocmai el să n-aibă fire (lungi sau scurte!)?Ce-ar mai împleti el în nopți scurte de vară sau nopți lungi de iarnă? Ei? Cum să n-aibă? Tocmai el?

Lasă un răspuns

