Două feluri de cenzură

În condiţiile jalnice ale difuzării de carte,  numai relativ contracarate de utilizarea internetului şi a serviciilor poştale, dar şi având în vedere preţurile uneori prohibitive practicate de edituri, iniţiativa unor mari cotidiene de a tipări, în format elegant, şi a vinde împreună cu ziarul, la un preţ modic, opere ale unor autori de valoare sau cel puţin notorii, este nu doar o operaţiune lucrativă, dar şi una benefică pentru cititorii de presă. * Şi, mai ales, pentru aceia dintre ei care, în urmă cu vreun sfert de secol, erau cititori de carte. * Dar şi pentru tinerii noştri mai mult sau mai puţin studioşi… * Totuşi, ar fi, cred, necesară din partea celor care se ocupă de această prosperă afacere o minimă competenţă. * Şi nu doar când editează antologii poetice (cum ar fi, bunăoară, cele din creaţia lui Adrian Păunescu), dar chiar şi atunci când e vorba de proză. * Iată, de pildă, ediţia de anul trecut, tipărită de „Jurnalul Naţional”, a romanului „Baltagul”, cuprins într-un frumos volum cartonat, alături de  „Cazul Eugeniţei Costea”. * În anii ’50, cerberii cenzurii comuniste impuneau pigulirea din majoritatea cărţilor trecutului, cu sau fără punerea unor croşete avertizatoare, a tuturor pasajelor considerate mai delicate sau, eventual, duşmănoase. * Iar „Baltagul” lui Sadoveanu, tipărit pentru prima oară în 1930, este o asemenea carte, căci, după cum se ştie, începe cu o savuroasă anecdotă a întemeierii neamurilor: „Domnul Dumnezeu când a făcut lumea, a pus rânduială şi semn fiecărui neam…” . Vin, pe rând, la scaunul dumnezeiesc, spre a primi atributele definitorii, ţiganul, jidovul, ungurul, neamţul şi, în sfârşit, după sârb (căruia Creatorul îi pune în mână sapa), iacătă-l şi pe marele nostru vecin de la Răsărit: „Pe rus l-a învrednicit să fie cel mai beţiv dintre toţi şi să se dovedească bun cerşetor şi cântăreţ la iarmaroace”. * Evident că, în numele prieteniei româno-sovietice, frăzuţa asta nostimă, din doar trei propoziţii, dar aşa de exactă ca diagnostic, a dispărut. * Am, însă, în faţă o ediţie din 1969, unde ea revine la locul ei. * Totuşi, să vezi drăcie! * In ediţia de anul trecut de la „Jurnalul Naţional”, fraza despre ruşi dispare din nou! * Nu-mi pot explica situaţia decât în felul următor: ageamiii de la ziar, care se ocupă de publicarea cărţilor în ciuda faptului că habar n-au de literatură, au selectat, probabil, textul (cenzurat) din ediţia de „Opere” în douăzeci şi două de volume inaugurată în 1954. * Că doar nu le-o fi trecut prin minte să-l cenzureze, ei, pe Sadoveanu, în numele principiului foarte îndrăgit în zilele noastre al nediscriminării de neam! * Ori, mai ştii minunea?! * Vor fi fiind cititori ai lui Platon şi au urmat sfatul acestuia din „Republica” (pe care comuniştii, fără a-l fi citit pe filozof, l-au transformat în lege): „Vom şterge […] toate poveştile de acest fel…” * De-o fi una, de-o fi alta, Marius Tucă şi ai lui au reuşit să răspândească în mare tiraj, în anul de graţie 2011, o ediţie cenzurată a romanului sadovenian! * Tot un soi de cenzură, dar de data asta benefică, practică, în noua sa emisiune, intitulată „Iluminatul public” şi difuzată duminica de la 17:45 la 18:15 pe postul TV România Cultural, criticul Alex Ştefănescu. * Acesta şi-a atras duşmănia, care ia, nu o dată, forma unor fraze îmbătate de ură, a mai multor sute de veleitari, „cenzuraţi” cu un mare simţ al umorului (pe care aproape niciunul dintre respectivii nu l-a gustat), arătându-le, în texte publicate întâi în reviste, iar apoi strânse în două voume,  cum te poţi rata ca scriitor şi cum poate arăta chelul dacă-şi pune o tichie de mărgăritar. * În emisiunea de acum, Alex Ştefănescu, ajutat de doi tineri actori, un băiat şi o fată, care-i jucau duminică, 10 martie, pe Leonida şi Efimiţa, denunţă critica  retorică, bombastică sau de-a dreptul gongorică; lucrând, evident, cu materialul clienţilor. * Care clienţi au fost surprinşi, de data asta, exercitându-şi talentele asupra operei lui Nicolae Breban. * De urmărit!

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s