Falsa memorie şi falsul

Anul 2012 a început cu evenimente deosebite, precum protestele de stradă, decizia Curţii Constituţionale privind comasarea alegerilor, căderea hiprrezistentului Guvern Boc, cu doamna Udrea cu tot şi, în cele din urmă, răbufnirea târzie dar foarte violentă a iernii, cu întreaga ei cohortă de necazuri lovind o ţară şi aşa slăbită de criză şi de politici anapoda. * Zberăt, răget, ţipet, vaiet, mii de glasuri spăimântate, vorba poetului ce se simţea prizonier al zăpezii la Mirceşti şi declara drept siberian un geruleţ de numai zece grade sub zero. *Agitaţie, frământare, discuţii, machiaverlâcuri… * Doar în buncărul României literare, port-drapelul Uniunii Scriitorilor, nu se aude nimic, iar dl N. Manolescu scrie, liniştit, editoriale inteligente şi agreabile, pe care, însă, unii rauvoitori le-ar putea numi evazioniste: „Despre poezie” (în nr. 1), „Romanul poliţist” (în nr. 2), despre ce aşteaptă dumnealui de la anul de graţie 2012, comunicat prin intermediul poeziei „Anul 1840”, de Gr. Alexandrescu, căreia-i aplică un chapeau de trei rânduri (în nr. 3). Ba chiar trece la romanţă şi, pornind, în nr.4/ 27 ian.– 3 febr., de la observaţia că o lipsă „importantă a învăţământului filologic românesc este de natură … filologică: nu se mai fac analize de texte”, îşi aminteşte cu nostalgie cum stăteau lucrurile pe vremea studenţiei sale, când asemenea analize se faceau mai ales la seminariile de limba şi literatura latină: „Nu mai am nici cea mai mică idee de ce am scris pe mai bine de o pagină despre primul vers din Eneida lui Virgiliu, din care mai ştiu doar jumătate: «Et regina gravi… » Niciodată un vers românesc nu ne-a fost analizat astfel în tot cursul facultăţii”. * Aşa o fi, doar ca pe dl Manolescu îl înşală, ca şi în alte împrejurări, memoria. Căci jumătatea de vers pe care şi-o aminteşte cu aproximaţie şi pe care ar fi analizat-o aşa de aplicat (versul întreg sunând „At regina gravi iamdudum saucia cura”) nu deschide chiar epopeea marelui contemporan al lui Augustus, ci cântul al IV-lea, care-o are în centru pe tragica regină Didona (Dido). Versul cu care începe Eneida, o ştie orice absolvent de liceu filologic, sună aşa: „Arma virumque cano, Troiae qui primus ab oris”. * E bine ca, uneori, indiferent de vârstă, se ne mai şi îndoim de infailibilitatea memoriei noastre şi să apelăm, eventual, la motorul de căutare google, care dumireşte în două secunde , ferindu-ne de-a ne leza singuri onoarea şi chiar de a rămâne cu ea nereperată. * În sfârşit, cu asta mai treacă-meargă, dar, în spiritul deloc angajat al intervenţiilor sale din ultima vreme, dl Manolescu socoate că „aşa se explică de ce nu mai există de o bună bucată de vreme filologi în sensul propriu, capabili, de exemplu, să scoată ediţii critice”. Adevarata cauză, şi anume lipsa susţinerii materiale de către cei ce-ar fi datori s-o facă, este, însă, trecută sub tăcere de preşedintele breslei scriitoriceşti…* Şi, fiindcă se leagă atât de evazionism sau de eschivare (ca să nu-i zic altfel), cât şi de internet, ar fi de amintit şi incidentul provocat de postarea pe facebook a unui comunicat ca venind din partea Comitetului Director al Uniunii Scriitorilor. * În falsul comunicat se spune că, într-o şedinţă a numitului Comitet Director, s-ar fi luat în discuţie nemulţumirea populaţiei faţă de „derapajele antidemocratice ale guvernanţilor”, ajungându-se la concluzia că „singura ieşire din impas o reprezintă dialogul, demisia guvernului şi organizarea de alegeri libere” şi declarându-se solidaritatea cu protestatarii. * Iar falsul comunicat e semnat chiar de către dl N. Manolescu. * Fără îndoială, US s-a grăbit să dea, pe site-ul său, o dezminţire privind ţinerea unei şedinţe şi emiterea unui astfel de comunicat, rostind aproape un vade retro. * Dar mie mi se pare că gluma celor care au conceput comunicatul şi l-au postat pe internet e bună. * Şi, mai ales, frumos îndreptată către o organizaţie de breaslă care, în comunism, se implica, zice-se, dar acum preferă să adopte, în orice problemă ceva mai spinoasă , politica struţului. (T.C.)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s